Pelit oppimisympäristönä
Pelit oppimisympäristönä on ollut käytössä pitkään. Kaksikymmentä
vuotta sitten muistan omissa koulukirjoissani olleen erilaisia pelejä, joihin
yleensä tarvittiin noppa ja pelimerkit. Pelit liittyivät käsiteltyyn
opintojaksoon. Oppilaat pelasivat pelejä ja opettaja kiersi katsomassa, miten
pelaaminen pienryhmissä sujui. Opetuskäyttöön suunnatut pelit ovat siirtyneet
tekniikka-avusteisiksi uudeksi maailmaksi. Mutta onko opettajan rooli pelien
suhteen kuitenkaan muuttunut?
Koskinen (Koskinen ym, 33) näkee opettajan roolin tärkeänä
pedagogisen viitekehyksen luojana. Opettaja huolehtii pelillisen opetuksen
suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opettajan vastuulla on
tavoitteet, pelin ja pelillisen ympäristön käytön perustelu opetussuunnitelmaan
nähden.
Sari Yrjänäinen luennoi 22.1.2015 Tampereen yliopistossa valopelistä.
Valopeli on suunniteltu liikuntatuntien sisältöön sopivaksi ohjelmaksi.
Valopeli on valoteknologiaa ja tarinoita hyödyntävä peli. Liikuntatunnille
luodaan elämyksellinen ympäristö, jossa liikunnallisia tehtäviä antaa opettajan
ohjaama pelikone. Liikuntasalin keskellä olevassa tornissa ovat niin
valonheitin, projektori, äänentoistolaitteet kuin ohjaustietokonekin. Pelin aikana opettajan rooli on ennemmin
sivusta seuraaja kuin pelin johtaja, sillä oppilaat kuuntelevat laitteen
antamia ohjeita ja toimivat niiden mukaan. (Yrjänäinen ym, 168). Luennolla
Yrjänäinen painottaa sitä, että tekniikan pitää tuoda lisäarvoa opetukseen,
jotta tekniikkaa kannattaa käyttää. Äkkiseltään hänen esittelemästään
valopelistä jäi lattea tunnelma ja väistämättä heräsi kysymys: mitä lisäarvoa
tämä peli tuo opetukseen? Laitteessa ääni kertoo tarinaa, johon lapset
eläytyvät ja juoksevat valonheittimistä tulevien valokeilojen perässä. Tämän
kaiken voi opettaja tehdä myös itse manuaalisesti.
Tutkimusryhmä kertoo havainneensa, että valopeli voi
kehittää omaehtoista liikunnallista osallistumista ja tuo iloa sekä riemua
oppilaan taito- tai kuntotasoon katsomatta (Yrjänäinen ym, 168). Tarkemmin
asiaa pohdittuani tulin tulokseen, että jos tekniikalla saadaan oppilas
kokemaan iloa ja riemua opetustuokiossa, niin tekniikan tuomisessa opetukseen
on onnistuttu.
Yrjänäinen (Yrjänäinen ym. 186) tiivistää, että etenkin
oppilaslähtöisen asenteen omaavat opettajat osasivat suhtautua rooliinsa pelin
aikana, kun taas osalla opettajista oli vaikeuksia roolinsa kanssa, koska he
saattoivat nähdä opettajan roolin ryhmän johtamisena. Samanlaiset erot ovat
varmasti olleet nähtävissä jo perinteisten pelien aikana. Jotkut opettajat ovat
olleet sinut sen kanssa, että oppilaat ohjautuvat itsenäisesti pelin parissa,
kun taas toiset ovat puuttuneet tilanteeseen turhan paljon.
Pelillisiä ajatuksia kirjaili Elina L.
Lähteet:
Koskinen, A. ym. Oppimispelien tutkimus pedagogisesta
näkökulmasta
Yrjänäinen, S. ym. Opettaja ja älykäs valo- ja
ääniteknologia liikuntatunnilla. Liikuntapedagogisia näkökulmia Valopeliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti